تبلیغات
هنر به مثابه پیشه ، طراحی صنعتی - مزدا شیناری خودرویی برای آینده
ویلیام جیمز می­گوید : بزرگترین اکتشاف نسل من این است که انسان میتواند با تغییر باورهای خود، زندگی را تغییر دهد.

مزدا شیناری خودرویی برای آینده

جمعه 6 دی 1392 01:49 ب.ظ

نویسنده : دوگاهه
ارسال شده در: طراحی خودرو ،
 

شیناری، نگاه جدید مزدا به آینده

شیناری خودروی مفهومی جدید و جذاب شرکت مزدا است با ظاهری اسپورت و عضلانی. این خودرو‌ بینشی روشن از طراحی آتی شرکت مزدا را نشان می دهد. خودروی شیناری همچنین· مهارت· و هنر طراحان و سازندگان شرکت مزدا كه آن را خلق کرده‌اند به نمایش می‌گذارد.

بقیه متن را در ادامه مطلب مطالعه کنید

طرح و فکر مزدا همیشه مطالعه‌ی حركت بوده است. طرح‌های اسپورت مدل‌هایی نظیر Rx-8 یا مزدا5 با ایده‌ی طراحی ناگار(Nagar) یا «پویایی» یك ویژگی منحصر به فرد دارد: طراحی آنها به‌گونه‌ای است كه در حال حركت یا آماده به حركت به‌نظر می‌رسند؛ حتی زمانی‌كه آنها را پارك كرده‌اید.

این ایده‌ای است كه آقای مائِدا و تیمش در آینده بیشتر توسعه خواهند داد. یاسوشی ناكاموتا (Yasushi Nakamuta)، مدیر استودیوی طراحی شركت یوكوهاما، معتقد است كه كودو بیانگر «حركت و جریانی زنده» است.

برای درک ماهیت كودو، مائدا از فرآیند سنتی طراحی خودرو کمک گرفته است؛ فرآیندی که با طراحی منظم بر مبنای رقابت و توسعه شكل خودرو آغاز می‌شود. ولی جالب اینكه وی در این مرحله نمی‌خواست نتیجه کارش شبیه خودرو باشد.

ایکو مائِدا با تلاش برای ثبت حرکت در یک لحظه و خلق شكلی در لحظه‌ی خاص، که همان منشاء احساسی طرح است، ساخت و توسعه شیناری را آغاز کرد. او برای شروع طرح اولیه به‌جای اینکه از تیم طراحان بین‌المللی‌ استفاده کند و بلافاصله به سراغ طراحی شیناری برود، ابتدا گروهی از متخصصان طراحی و نمونه‌سازی با گِل را در شرکت مزدا انتخاب كرد. وی اهداف اصلی كودو را با تک‌واژه‌هایی که مد نظرش بود برای آنان توضیح داد تا طراحان حالت‌هایی را كه برای طراحی خودرو به دنبال آنها بود با گِل درست کنند. این حالت‌ها عبارتند بودند از «سرعت»، «کشش» و « جذابیت و شیفتگی».

آقای ناكاموتا دراین‌باره می‌گوید:

«درنظر داشتیم حس حرکت و قدرت را با حس انرژی که آماده‌ی رهاشدن است خلق کنیم؛ حالتی شبیه چیتای آماده‌ی پریدن یا شمشیرزن ژاپنی (کِندو) آماده برای حمله‌کردن . طراحان و قالبگران ما بهترین‌ها در دنیا هستند. لذا ابتدا طراحان متخصص شکل‌دهی قالب روی گِل را· كنار هم جمع كردیم تا با استفاده از مهارت و صنعتگری آنها کار جدیدی ارائه دهیم.

کار طاقت‌فرسایی بود. ابتدا از طراحان خواستیم ماهیت كودو، یعنی همان حركت دینامیك و سرعت، را روی گِل طراحی کنند اما نه به شکل بدنه‌ی ماشین.

سپس روی· انتقال ماهیت حرکت‌های چیتا روی گِل تمركز كردیم.»

در این مرحله بود كه مائدا طراحان را با قلم‌ها، ماژیك‌های جادویی و رایانه‌هایشان گردهم آورد. از استودیوهای طراحی مزدا در ژاپن، آمریكا و اروپا خواسته شد تا طرح‌هایی را برای ارائه این خودرو دهند تا به عموم معرفی شود. وی یك كوپه چهار در را به‌عنوان خودروی كودو که باید برای نخستین بار به دنیا معرفی شود انتخاب كرد كه برگرفته از حرکت ذاتی مزداست.

این استودیوها روی پیشنهادهایی كه دفتر مركزی پذیرفته بود به‌دقت كار كردند. بازهم از متخصصان کار با قالب‌های گلی خواسته شد تا از میان طرح‌های پیشنهاد شده، طرح یا طراح مورد نظرشان را انتخاب كنند تا با همکاری آنان طرح‌ها را به شکل سه‌بعدی درآورند.

در نهایت یك طرح از میان بقیه انتخاب شد. طرحی که آقای چویانگ دوك··· (Cho Yong Wook) ارائه داد. وی قبلاً با مائدا در پروژه‌ی مزدا 2 همكاری كرده بود.

طرح کلی آقای چو درباره‌ی پیوستگی و کشیدگی اتاق از جلو به سمت عقب بود؛ حركتی صعودی به طرف عقب خودرو برای ایجاد حالت شكارچی كه آماده‌ی پریدن و شکار است. در طرح او چراغ‌ها از چشم انسان یا حیوان الهام گرفته شده است.

وی می‌گوید: «در این خودرو تمایل به دویدن دیده می‌شود. امیدوارم با دیدن این خودرو این حس در شما القا شود كه این ماشین زنده است و زیر پوست سرد خود، خون گرمی جریان دارد.»

ایده‌ی آقای چو در اندازه‌ی واقعی به شکل یک ماکت گِلی درآمد و سپس به شکلی باورنکردنی طرح سه‌بعدی آن ‌با جزئیات کامل در رایانه طراحی شد و به طراحان اجازه داد تا شیناری را به شکل خودروی واقعی بسازند. بدین ترتیب، این طراحی‌های سه‌بعدی زیبا و سینمایی ماهیت واقعی خودروی شیناری را نشان داد.

تیم تخصصی خودروسازان با استفاده از ماکت كامل بدنه‌ی گلی و مدل‌های رایانه‌ای· بدنه‌ی نهایی را ساختند. همزمان، مهندسان روی استحكام و زیرساخت‌های خودرو كار کردند. شیناری خودرویی است که معنی واقعی حركت و پویایی در آن دیده می‌شود، گرچه جزئیات موادِ به‌کار رفته در بدنه‌ی زیبای آن هنوز یک راز است.

 

بخش هدایت و کنترل این اتومبیل مجموعه‌ای از کنترل‌های آنالوگ و صفحات نمایشی است که اطلاعات را در سه وضعیت گوناگون کار، تفریح و اقتصادی برای راننده نمایش می‌دهند. مطابق صفحه نمایش سرعت حداکثر سرعت این خودرو 280 کیلومتربرساعت خواهد بود. در این فضا دکمه‌ای برای دریافت فوری نامه‌های الکترونیکی نیز تعبیه شده است.




دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: طراحی بدنه خودرو ، مزدا ، طراحی صنعتی ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 29 تیر 1394 07:48 ق.ظ



محصولات ویژه

|

کد قفل کردن راست کلیک

Code center