تبلیغات
هنر به مثابه پیشه ، طراحی صنعتی - بررسی خودرو سواری مزدا 323
ویلیام جیمز می­گوید : بزرگترین اکتشاف نسل من این است که انسان میتواند با تغییر باورهای خود، زندگی را تغییر دهد.

بررسی خودرو سواری مزدا 323

شنبه 2 مرداد 1389 08:41 ب.ظ

نویسنده : دوگاهه
ارسال شده در: طراحی خودرو ،

تاریخچه مزدا ۳۲۳


داشتن ۴ یا ۵ نام برای بعضی خودروها امری طبیعی است اما رکورددارا بودن نامهای مختلف در نقاط مختلف جهان ، همین مزدا ۳۲۳ خودمان است ، مدلی که در کشورمان با نام ۳۲۳GLX شناخته می شود در كل ، حدود ۱۷ نام مختلف را داراست .
این خودرو در عین حال یكی از كهن ترین سری خودروهای ژاپنی محسوب می شود ، چرا كه حدود
۴۰ سال از تولید اولین نسل ۳۲۳ در ژاپن می گذرد . این خودرو كه از ابتدای تولید در سال ۱۹۶۴ تا كنون در ژاپن با نام Familia شناخته می شود ، تا سال ۱۹۷۷ تنها با همین نام شناخته می شد ، اما از آن سال به بعد مدل صادراتی این خودرو ، نام GLC كه مخفف Great Little Car است ، به خود گرفت . این روند تا سال ۱۹۸۵ ( سال پایان تولید نسل پنجم ) ادامه یافت و این خودرو در ژاپن و چند كشور آسیایی دیگر با نام Familia و در دیگر نقاط دنیا با نام GLC شناخته می شد . اولین مدل Familia را در زیر می بینید ( نسل اول۱۹۶۴ ).

اما با آغاز تولید نسل ششم این خودرو در سال ۱۹۸۵ نام ۳۲۳ جایگزین GLC گردید و همچنین با خرید قسمت عمده ای از سهام مزدا توسط كارخانه فورد ، خودرویی از این سری با نام Mercory Tracer با همان اتاق Familia توسط كارخانه فورد آفریقای جنوبی عرضه شد .

سال ۱۹۹۸ پایان تولید سری BH بود و از ابتدای سال ۱۹۹۹ سری جدیدتر ، با كد BJ روانه بازار گردید ، این خودرو كه در كشورمان با نام ۳۲۳GLX شناخته می شود از مقبولیت بسیاری در سطح جهان برخوردار شد. خودروی موجود از موتور نوع ZM بهره می برد كه به سیستم جرقه DLI  بدون دلكو  مجهز می باشد ، اما باز هم بدلیل نبود بنزین بدون سرب در زمان آغاز تولید این خودرو در كشورمان ، این خودرو نیز فاقد سنسور اكسیژن بوده و یك مقاومت متغیر با تنظیم دستی جایگزین سنسور اكسیژن آن شده ، خودروی 323 از لحاظ امكانات رفاهی و ایمنی نیز در سطح بسیار پایینی قرار دارد .
از سال
۲۰۰۱ این خودرو  سری BJ  دچار تغییرات مختصری گردید ، بطوریكه موتور FS  ۲.۰  بطور كل جایگزین موتور FP  ۱.۸  گردید ، سیستم صوتی بهبود یافت و چند تغییر جزئی دیگر نظیر افزوده شدن چراغهای مطالعه و ... انجام شد و از همه مهم تر ؛ قسمت جلوی خودرو نیز دچار تغییر شكل شد ، كه این امر شامل حال مدلهای موجود در ایران نیز شد و همگام با تغییر شكل قسمت جلو ، بدلیل حذف سرب از بنزینهای ایران ، سری تغییر شكل یافته ۳۲۳ كه در كشورمان با نام (۳۲۳GLX (FL شناخته می شود به سنسور اكسیژن نیز مجهز گردید ، همچنین ترمز ABS مجهز به EBD نیز به صورت استاندارد از سوی گروه بهمن بر روی این خودروها نصب گردید و تیپهای ۵ گانه ای نیز جهت مجهز كردن این خودرو به Air Bag ، Sunroof و دنده اتوماتیك ارائه گردید .

خودرو سواری 323 GLX مزدا دارای بدنه و فرم كلی پویا و قابل قبولی است .

سبك طراحی این خودرو مربوط به سال های 1995 تا2000  میلادی می باشد. كه شركت مزبور این طرح را تولید سال 2000 خود قرار داده است .

 از نظر طراحی ، خطوط منحنی و فرم های نرم، تناسبات منطقی و فرم ظریف و جذابی را به بیننده القا می كند .  همچنین عناصر میكرو ( جزئیات ) در طراحی با ظرافت خاصی طراحی شده است و بین اجزا خودرو ( خطوط ، سطوح ، حجم ها و المانهای دیگر ) تناسبات رعایت شده است. بطوری كه چشم از دیدن آن خسته نمی شود .

در نگاه اول ،چراغ های كشیده ، خطوط کشیده بدنه، پویایی و تحرک خودرو را نمایان می کند. انحناهای نرم و قوی و ظرافت در طراحی بدنه، نشان دهنده کیفیت خوب این خــودرو می باشد.

 




دیدگاه ها : نظرات
آخرین ویرایش: شنبه 2 مرداد 1389 09:54 ب.ظ



محصولات ویژه

|

کد قفل کردن راست کلیک

Code center